Eisen Zwemvaardigheid 3
Kledingeisen
- Badkleding
- Shirt met lange mouwen
- Lange broek, jurk of rok tot de enkels (lange broeken die naadloos aansluiten op de huid zijn niet toegestaan)
- Jas of trui met lange mouwen
- Schoenen (plastic, leren en sportschoenen zijn toegestaan; schoenen zonder echte zool zijn niet toegestaan)
Gekleed zwemmen
-
Te water gaan met een sprong waarbij het hoofd boven water blijft, aansluitend 7 minuten zwemmen waarin er in tweetallen samengewerkt wordt om onder een drijvend voorwerp heen te zwemmen, over een drijvend voorwerp heen te klimmen en nog een hindernis naar keuze moet worden afgelegd, aansluitend, zelfstandig op de kant klimmen. Te water laten zakken, gevolgd door 12,5 meter zwemmen naar een buddy/drenkeling, aansluitend buddy geruststellen , proef afronden met buddy vervoeren naar de kant met een vervoersgreep naar keuze (zie normering).
In badkleding
-
Te water gaan met een startduik, gevolgd door minimaal 4 meter onderwaterfase, na bovenkomen met borstcrawl 50 meter met zijwaartse ademhaling uitzwemmen rugcrawl start, gevolgd door een onderwaterfase, aansluitend 50 meter rugcrawl inclusief keerpunt 150 meter Schoolslag onderbroken door minimaal 3 keerpunten.
-
Te water gaan van een instabiel vlak, aansluitend 10 meter voetwaarts voortbewegen, gevolgd door 30 seconden staan op een flexibeam en verplaatsen in meerdere richtingen, te water gaan vanaf enige hoogte met een salto, gevolgd door 10 meter zwemmen, aansluitend vanuit buiklig, naar hoeklig, naar verticaal laten zakken, tot de benen gestrekt onder water zijn.
-
75 meter samengestelde rugslag, 10 meter vlinderslag, 50 meter wereldzwemslag naar keuze waarbij na 25 meter moet worden gewisseld van wereldzwemslag naar keuze (zie normering).
-
Door middel van eggbeat zo hoog mogelijk uit het water komen, aansluitend,, zijwaarts wegspringen en met 2 handen een bal vangen, 3 minuten partijtje waterpolo spelen.
-
Van de kant in water laten zakken en aan de kant hangen, aansluitend, samen met een buddy een parcours van 12,5 meter zwemmen, waarbij de kandidaat een geblindeerde bril op heeft.
-
Laat de kandidaat de leukste opdracht met (of) ter ondersteuning van muziek uitvoeren die je kunt bedenken. Deze mag zowel individueel, met tweetallen als in een groep worden uitgevoerd. De richtlijn voor de duur van de opdracht is 2-3 minuten.